ФІНАНСОВА ДОПОМОГА ЄС: рятівне коло чи символічний жест, - колонка Тетяни Богдан

24 липня 2020 року
ФІНАНСОВА ДОПОМОГА ЄС: рятівне коло чи символічний жест, - колонка Тетяни Богдан

На саміті лідерів Євросоюзу 17-21 липня точилися жорсткі баталії навколо процедур та умов надання допомоги країнам-членам із спільного Антикризового фонду ЄС, створеного для подолання наслідків корона-кризи (див. посилання внизу).

Відповідно до первісних планів, 67% із 750 млрд фонду постраждалі країни мали отримати як БЕЗПОВОРОТНІ бюджетні субсидії (гранти), а решту 33% - як КРЕДИТИ за низькими ставками. Але в результаті 5-денних суперечок між багатими і бідними країнами ЄС, частку безповоротних субсидій і грантів було зменшено до 52%, а частку кредитів, відповідно, збільшено до 48%.

Цікавими у цьому контексті можуть бути порівняння (хоча й досить умовні) із допомогою, яку отримує від ЄС Україна. Після підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС у 2014 р. Єврокомісія офіційно оприлюднила індикативний пакет фінансової допомоги Україні на 2014-2020 роки. Цей пакет загальним обсягом 11,2 млрд євро передбачав у своєму складі тільки 14% у формі безповоротної фінансової допомоги (ГРАНТІВ). Відповідно, 86% Україна мала отримати і фактично отримує у формі КРЕДИТІВ.

Звичайно, Україна не є членом ЄС, і навіть кандидатом на вступ до ЄС. Тому поки що залишаємо поза увагою питання обсягів (адекватності) підтримки ЄС України. Але пропорції розподілу допомоги ЄС між кредитною і грантовою частинами не можуть не викликати здивування і розчарування у громадян України.

Невже платоспроможність України є вчетверо вищою ніж у Польщі, Угорщині, Болгарії, Румунії, Італії та Іспанії? Адже ці країни мають отримати в середньому 52% допомоги із Антикризового фонду ЄС (або 390 млрд євро) у формі субсидій і грантів.

І невже Україна, яка несе колосальні людські та економічні втрати як від коронавірусу, так і від військової агресії Росії, потребує меншої безповоротної допомоги від наших західних партнерів і може безмежно нарощувати державні борги, не заганяючи себе в зачароване коло бідності і боргової залежності?

Тетяна Богдан, д-р економічних наук, завідувачка відділу державних фінансів Інституту Growford.


Поширити:

Публікації у ЗМІ

05 серпня 2020 року

Доходи державного бюджету: позитивні зрушення на нестійкій базі, - колонка Тетяни Богдан

Перейти
03 серпня 2020 року

Триєдність цілей НБУ: секрет досягнення, – стаття Тетяни Унковської

Перейти
27 липня 2020 року

Надійний та безальтернативний внутрішній кредитор Уряду, – блог Тетяни Богдан

Перейти
25 липня 2020 року

Антициклічна фіскальна політика в глобальному та національному вимірах, – колонка Тетяни Богдан

Перейти
15 липня 2020 року

Економічна криза в Україні: що потрібно зробити владі для порятунку економіки країни, – коментар Тетяни Богдан

Перейти

CookieЦей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити роботу користувачів.