Усі п’ять законопроектів від влади щодо відкриття ринку сільськогосподарської землі в Україні допускають придбання її іноземцями та концентрацію великих обсягів земель в одних руках, що становить загрозу для національної безпеки України

23 жовтня 2019 року
Усі п’ять законопроектів від влади щодо відкриття ринку сільськогосподарської землі в Україні допускають придбання її іноземцями та концентрацію великих обсягів земель в одних руках, що становить загрозу для національної безпеки України

Інститут презентував аналітичний огляд п’яти законопроектів влади щодо відкриття в Україні ринку сільськогосподарської землі. Експерти інституту зробили висновок, що всі ці законопроекти допускають придбання землі іноземцями та концентрацію великих обсягів земель в одних руках.

Для розуміння того, що нинішня влада пропонує зробити під час реалізації земельної реформи, необхідно ретельно проаналізувати її логіку дій, цілі та усвідомлювати можливі наслідки прийняття рішень. Так званий “турборежим”, в якому працює монобільшість Верховної Ради України, без виваженої підготовки, глибокого аналізу та відкритого обговорення законопроектів, а також ухвалення законів із порушенням Регламенту ВР України знижує довіру як до влади так і до земельної реформи, що пропонується.

Саме тому Інститут GROWFORD (Global Research on Optimal Ways for Development) представляє об’єктивний та виважений аналіз п’яти законопроектів органів влади щодо відкриття ринку сільськогосподарської землі, які вже зареєстровані у Верховній Раді і мають високу ймовірність ухвалення. Ці законопроекти дають розуміння, що саме нинішня влада пропонує зробити у надважливій сфері – земельній реформі.

«Намагання влади ухвалити законопроекти щодо відкриття в Україні ринку сільськогосподарської землі супроводжуються вуличними акціями, протестами селян, фермерів і гучними заявами політиків. Основна причина полягає в тому, що більша частина суспільства не погоджується з принципами, які нинішня влада пропонує закласти в земельну реформу. Найбільші протести викликають спроби відкриття продажу сільськогосподарської землі іноземцям, концентрації власності на землю у вузькому колі осіб і створення жорстких умов для розвитку малого і середнього фермерства, погіршення якості життя селян. Також неприйнятним є те, що влада не пропонує суспільству чіткого бачення майбутнього аграрного устрою та оптимальної моделі земельного ринку з необхідними запобіжниками для забезпечення національної безпеки», - зазначила директор Інституту Тетяна Унковська.

Експерти Інституту GROWFORD виділили п’ять законопроектів (станом на 24.10.2019), які були подані або від уряду або від народних депутатів фракції “Слуга народу”. Це законопроекти №№ 2178, 2178-7, 2178-9, 2178-10, 2194.

За результатами аналізу зазначених законопроектів, експерти зробили висновок, що всі законодавчі ініціативи влади мають одну мету: запровадити неконтрольований ринок землі, на якому максимальну преференцію матимуть іноземні корпоративні структури. Це, у свою чергу, означає сприяння масовому захопленню іноземцями сільськогосподарської землі (land grabbing) в Україні.

Всі п’ять законопроектів від влади мають такі спільні елементи як:

1. Прямий доступ іноземців до ринку землі, прямо чи опосередковано за схемами подвійного громадянства чи викупу корпоративних прав на українські підприємства. Запобіжників проти таких схем не передбачає жоден законопроект.
2. Практично необмежені ліміти сукупної площі володіння, які дозволяють нагромадження великих обсягів землі в руках вузького кола фінансово потужних (корпоративних) власників. Реального контролю за таким нагромадженням немає в жодному законопроекті.
3. Контроль за сукупною площею володіння фактично відсутній. Він покладений або на державного реєстратора, або на нотаріуса. І той, і той може брати участь у різноманітних рейдерських схемах.
4. Інструментом контролю сукупної площі володіння є публічні реєстри, а саме: Державний реєстр прав, Державний земельний кадастр та Державний реєстр юридичних осіб, ФОП та громадських формувань. Всі ці реєстри між собою не поєднані — така вимога лише ставиться в запропонованих законопроектах, і титули (права власності) в них не є захищеними. Це робить контроль сукупної площі володіння неефективним, а також створює умови для рейдерства шляхом махінацій із записами в реєстрах.
5. Системна дискримінація вітчизняного малого та середнього фермерства шляхом створення для них неконкурентних умов порівняно з іноземцями та великими корпоративними агрохолдингами.
6. Непряме сприяння рейдерству в різних формах і схемах.

«Виходячи з цього, всі законопроекти, проаналізовані в цьому аналітичному огляді, є небезпечними як для економіки, так і для національної безпеки України. Вони мають бути негайно відкликані, який би статус в законодавчому процесі вони не мали», - зауважив експерт з питань економіки Інституту Олексій Кущ.

Експерти Інститут GROWFORD впевнені, що запровадження надійних запобіжників від глобальних і внутрішніх загроз для національної безпеки України, а також створення необхідного інституційного забезпечення мають передувати проведенню земельної реформи.

Поширити:

Публікації у ЗМІ

29 травня 2020 року

Через пандемію коронавірусу ВВП України скоротиться на 7% у 2020 році

Перейти
20 травня 2020 року

Відлуння Brexit: яку вигоду може отримати Україна від нового «глобального тарифу» Великобританії

Перейти
18 травня 2020 року

Загроза дефляції. Нацбанк не реагує

Перейти
16 травня 2020 року

Протидія економічній кризі: глобальні та національні аспекти

Перейти
12 травня 2020 року

Незалежність НБУ від потреб суспільства

Перейти

CookieЦей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити роботу користувачів.